Publications

 

Editorships

Martens, T., Vollmeyer, R. & Racokzy, K. (2012). International Conference on Motivation 2012. Motivation in all Spheres of Life. Lengerich: Pabst. URN: [http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-opus-84804] [pdf]

Bamberg, S. & Martens, T. (2008). Neue Methoden in der sozialwissenschaftlichen Umweltforschung. Schwerpunktausgabe der Umweltpsychologie. Umweltpsychologie, 11 (1), 2-4. [New Methods for Environmental Research in Social Science]

Publications

Goldhammer, F., Martens, T. & Luedtke, O. (2017). Conditioning factors of test-taking engagement in PIAAC: an exploratory IRT modelling approach considering person and item characteristics. Large-scale Assessments in Education, 5, 18. DOI: 10.1186/s40536-017-0051-9 [html, pdf]

Martens, T. & Metzger C. (2017). Different Transitions of Learning at University: Exploring the Heterogeneity of Motivational Processes. Erscheint in E. Kyndt, V. Donche, K. Trigwell & S. Lindblom-Ylänne (Eds.), Higher Education Transitions: Theory and Research. EARLI Book Series “New Perspecitves on Learning and Instruction” (pp. 31 – 46). London: Routledge.
URN: [http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-122960] [pdf]

Martens, T. (2016). Zur Konzeptualisierung des studentischen Lernerfolgs: Die Bewältigung von Anforderungen der Hochschule als individueller Lernprozess in A. Hopbach (Hrsg.), Gutes Lernen und gute Lehre. Welchen Beitrag leistet die Qualitätssicherung. Beiträge zur 3. AQ Austria Jahrestagung 2015 (S. 63 – 72). Wien : Facultas Verlags- und Buchhandels AG 2016
URN: [http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-120830] [pdf]

Goldhammer, F., Martens, T., Christoph, G. & Lüdtke, O. (2016). Test-taking engagement in PIAAC. OECD Education Working Papers, 133. DOI: [http://www.oecd-ilibrary.org/education/test-taking-engagement-in-piaac_5jlzfl6fhxs2-en] [PDF]

Egloffstein, M., Brandt, S., Eigenmann, R., Kögler, K., Küster, K., Martens, T., Rausch, A., Schley, T., Seifried, J., Sembill, D., Siegfried, C., Warwas, J., Wolf, K., & Wuttke, E. (in press). Modellierung und Erfassung domänenspezifischer Problemlösekompetenz von Industriekaufleuten [Modeling and Acquisition of Domain-Specific Problem-Solving Skills of Industrial Clerks] – Produkte und Entwicklungsperspektiven des Projekts DomPL-IK. In „Bildungsstandards und Kompetenzorientierung. Herausforderungen und Perspektiven der Bildungs- und Berufsbildungsforschung“. Bonn: BIBB.

Seifried, J., Rausch, A., Kögler, K., Brandt, S., Eigenmann, R., Schley, T., Siegfried, C., , Egloffstein, M., Küster, J., Wuttke, E., Sembill, D., Martens, T.& Wolf, K. D. (2016). Problemlösekompetenz angehender Industriekaufleute – Konzeption des Messinstruments und ausgewählte empirische Befunde [Problem-Solving Skills of Prospective Industrial Clerks – Development of a Measurement Instrument and First Findings] (DomPL-IK) in K. Beck, M. Landenberger & F. Oser (Hrsg.), Technologiebasierte Kompetenzmessung in der beruflichen Bildung. Ergebnisse aus der BMBF-Förderinitiative ASCOT (S. 119 – 138). Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Martens, T. (2015). Motivationsprozesse im Jugend- und Erwachsenenalter [Motivation Processes in Adolescence and Adulthood]. Schulverwaltung Bayern, 3, 71 – 73. URN: [http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-109762] [pdf]

Wuttke, E., Seifried, J., Brandt, S., Rausch, A., Sembill, D., Martens, T., & Wolf, K. D. (2015). Modellierung und Messung domänenspezifischer Problemlösekompetenz bei angehenden Industriekaufleuten – Entwicklung eines Testinstruments und erste Befunde zu kognitiven Kompetenzfacetten [Modeling and Measurement of Domain-Specific Problem-Solving Skills of Prospective Industrial Clerks – Development of a Test Instrument and First Findings on Cognitive Competence Facets]. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 111(2), 189-207.

Martens, T., Metzger, C. & Schulmeister, R. (2013). Motivational Regulation in Higher Education Based on an Integrated Model of Learning and Action. In L. Boström, G. Augustsson, C. Evans, E. Cools & Z. M. Charlesworth (Eds.). ELSIN XVIII, Proceedings of the 18th Annual Conference of the Education, Learning, Styles, Individual Network (pp. 174 – 184).

Metzger, C., Schulmeister, R. & Martens, T. (2012). Motivation und Lehrorganisation als Elemente von Lernkultur. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, Jg.7 / Nr.3 [Motivation and Teaching Arrangement as Elements of a Learning Culture] (PDF)

Martens, T. (2012). Was ist aus dem Integrierten Handlungsmodell geworden? In W. Kempf & R. Langeheine (Hrsg.), Item-Repsonse-Modelle in der sozialwissenschaftlichen Forschung  (S. 210 -229). Berlin: Regener. [What happened to the Integrated Action Model] URN: [http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-123271] [pdf]

Schulmeister, R., Metzger, C. & Martens, T. (2012): Heterogenität und Studienerfolg. Lehrmethoden für Lerner mit unterschiedlichem Lernverhalten. Paderborner Universitätsreden Heft 123. Paderborn [Heterogeinity and Study Achievement] (PDF)

Kröhne, U. & Martens, T. (2011). Computer-Based Competence Tests in the National Educational Panel Study: The Challenge of Mode Effects. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, 14, 169-186.

Haasler, B., Heinemann L., Martens, T. & Rauner, F. (2011). Large-Scale-Untersuchung zur beruflichen Kompetenzentwicklung von Auszubildenden in Deutschland. In J. Markowitsch, E. Gruber, L. Lassnigg & D. Moser (Hrsg.), Turbulenzen auf Arbeitsmärkten und in Bildungssystemen (S. 133 – 149). Innsbruck: StudienVerlag. [Large Scale Study on the Development of Vocational Competencies.]

Martens, T. & Martens, R. (2009). Increasing Intrinsic Motivation in CSCL: a Monitoring Instrument for Motivational Co-regulation. In N. Brouwer, B. Giesbers, B. Rienties, L. Van Gastel (Eds). Student Mobility and ICT: Dimensions of Transition (pp. 257 – 266). Maastricht: FEBA ERD Press.

Martens, T., Garrelts, H., Grunenberg, H. & Lange, H. (2009). Taking the heterogeneity of citizens into account: Flood risk communication in coastal cities. A case study of Bremen. Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 9, 1931-1940.  doi: [https://dx.doi.org/10.5194/nhess-9-1931-2009] [pdf]

Erdwien, B. & Martens, T. (2009). Die empirische Qualität des Kompetenzmodells und des Ratingverfahrens. In: Rauner, F., Heinemann, L., Piening, D., Haasler, B., Maurer, A., Erdwien, B. , Martens, T., Katzenmeyer, R., Baltes, D., Becker, U., Gille, M.,Hubacek, G., Kullmann, B., Landmesser, W. (Hrsg.), Messen beruflicher Kompetenzen. Bd. 2: Die Ergebnisse KOMET 2008. (S. 62 – 82). Berlin: LIT Verlag.  [The Empirical Quality of the Competency Model and the Rating Procedure.]

Rauner, F., Heinemann, L., Piening, D., Haasler, B., Maurer, A., Erdwien, B. , Martens, T., Katzenmeyer, R., Baltes, D., Becker, U., Gille, M.,Hubacek, G., Kullmann, B., Landmesser, W. (2009). Messen beruflicher Kompetenzen. Bd. 2: Die Ergebnisse KOMET 2008. Berlin: LIT Verlag.  [Measurement of Occupational Competencies: Results of KOMET 2008.]

Martens, T. (2009). Unterstützung der intrinsischen Motivation beim Lernen von Methodenlehre in Gruppen mit Hilfe von Online-Monitoring In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VII. (S. 265 – 276). Achen: Shaker. [Supporting intrinsic motivation of Learning Statistical Methods in Groups with the Help of Online-Monitoring.]

Martens, T. & Rost, J. (2009). Zum Zusammenhang von Struktur und Modellierung beruflicher Kompetenzen. In: F. Rauner, B. Haasler, L. Heinemann & P. Grollmann (Hrsg.), Messen beruflicher Kompetenzen. Teilband I: Grundlagen und Konzeption des KOMET-Projekts. (S. 91 – 95). Berlin: LIT Verlag [Structur and Modelling of Occupational Competencies.]

Haasler, B., Heinemann, L., Rauner, F., Grollmann, P. & Martens, T. (2009). Testentwicklung und Untersuchungsdesign. In: F. Rauner, B. Haasler, L. Heinemann & P. Grollmann (Hrsg.), Messen beruflicher Kompetenzen. Teilband I: Grundlagen und Konzeption des KOMET-Projekts. (S. 99 – 141). Berlin: LIT Verlag [Test Development and Research Design for the Measurement of Occupational Competencies.]

Martens, T. & Rost, J. (2008). Messen und Skalieren in der Umweltpsychologie. In E. D. Lantermann & V. Linneweber (Hrsg.) Enzyklopädie der Psychologie. Grundlagen, Paradigmen und Methdoen der Umweltpsychologie. Göttingen: Hogrefe.  [Measurement and Scaling in Environmental Psychology.]

Mosler, H.-J. & Martens, T. (2008). Designing Environmental Campaigns Using Agent-Based Simulations: Strategies for Changing Environmental Attitudes. Journal of Environmental Management, 88, 805-816. (Abstract)

Martens, T., Erdwien, B., & Ramm, K. (2008). Risikoverarbeitung und Risikoverhalten am Beispiel extremer Hochwasserereignisse. Schlussbericht für das Bundesministerium für Bildung und Forschung. Förderkennzeichen: 0330693C. (PDF) [Coping with Risks and Appropropriate Actions within the Domain of Extreme High Water Situations. Final Report for the Federal Ministry of Education and Research.]

Martens, T., Rost, J. & Gresele, C. (2008). Verantwortung für Umweltprobleme. Aus: Glöckner-Rist, Angelika (Hrsg.): Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen. ZIS Version 12.00. Bonn: GESIS. [Responsibility for Environmental Problems.] (Link)

Martens, T., Rost, J. & Gresele, C. (2008). Bedrohung: Vulnerabilität. Aus: Glöckner-Rist, Angelika (Hrsg.): Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen. ZIS Version 12.00. Bonn: GESIS. [Threat: Vulnerability.] (Link)

Martens, T., Rost, J. & Gresele, C. (2008). Coping-Stil. Aus: Glöckner-Rist, Angelika (Hrsg.): Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen. ZIS Version 12.00. Bonn: GESIS. [Coping-Stil.] (Link)

Martens, T. (2007). Handlungstypen als Grundlage für die Maßschneiderung von umweltpsychologischen Informationen. Umweltpsychologie, 11 (1), 69-87. [Action Types as Basis for Tailoring Information in the Domain of Environmental Psychology.]

Bamberg, S. & Martens, T. (2007). Neue Methoden in der sozialwissenschaftlichen Umweltforschung. Schwerpunktausgabe der Umweltpsychologie. Umweltpsychologie, 11 (1), 2-4. [New Methods of Environmental Research in Social Sciences.]

Martens, T. & Tepe, D. (2007). Idealtypische eLearning-Prozesse in der Hochschullehre. Verbindung von fachdidaktischen Lernzielen und digitalen Mediensystemen. In: S. Preiser & M. Krämer (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VI. (S. 257 – 266). Göttingen: V&R unipress. [Prototypical eLearning Processes in Higher Education.]

Martens, T.; Rölke, H. (2007). Neues DIPF-Projekt entwickelt computerbaserte Testverfahren für den Bildungsbereich. In: Pädagogische Rundschau, 61 (6), 743-744. [New DIPF project develops methods for computer-based assessment in the domain of education.]

Rauner, F., Grollmann, P. & Martens, T. (2007). Messen beruflicher Kompetenz(entwicklung). ITB-Forschungsbericht 21. Bremen: ITB. [Measurement of Occupational Competencies and Competency Develeopment.] [http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-opus-91586] [pdf]

Martens, T. (2007). Efficient Assessment of Occupational Competencies with the help of Measurement Models. Unpublished Final Report. Maskat: GTZ International.

Martens, T. & Wege, M. (2006). Die „dialogische Evaluation“ als Instrument zur Qualitätssicherung in der Lehre. In G. Krampen & H. Zayer (Hrsg.), Didaktik und Evaluation in der Psychologie (S. 105 – 118). Göttingen: Hogrefe. [“Evaluation in Dialogue” as an Instrument for Quality Assurance in Teaching.]

Hirsch, M., Martens, T., Reinhard, M. & Völker, H. (2006). Persönliches und gesellschaftliches Umfeld. In S. Stock, P. Schneider, E. Peper & E. Molitor (Hrsg.), Erfolgreich promovieren. Ein Ratgeber von Promovierten für Promovierende. Heidelberg: Springer. [Personal and Social Surroundings. To Do a Doctorate Successfully.]

Martens, T. (2006). Psychologie: Erfahrungsbericht 2. In S. Stock, P. Schneider, E. Peper & E. Molitor (Hrsg.), Erfolgreich promovieren. Ein Ratgeber von Promovierten für Promovierende. Heidelberg: Springer. [Psychology: Personal Report. To Do a Doctorate Successfully.]

Martens, T. (2005). Eine Perspektive der Umweltpsychologie. In G.-H. Kück (Hrsg.), Nachhaltigkeitsbericht der Universität Bremen 2005. [A Perspective of Environmental Psychology.]

Martens, T. (2005). Das Wissen maßschneidern. Politische Ökologie, 95, 37 – 39. [Tailoring Knowledge.]

Martens, T. (2003). Studiendekanat im Fachbereich 11 der Uni Bremen: Bericht für den Zeitraum Wintersemester 2001/2002 bis Sommersemester 2003
http://www.studiendekanat-fb11.uni-bremen.de/Bericht2003.htm [Report of the Dean for Study Affairs at Faculty 11, Bremen University. Winter Term 2001/2002 to Summer Term 2003]

Erdwien, B. (2003). Dimensionen der Studienqualität: Wintersemester 2002/2003 – Sommersemester 2003. Umfrage im Rahmen der Lehrevaluation am Fachbereich 11 im Auftrag des Studiendekans Dr. Thomas Martens
http://www.studiendekanat-fb11.uni-bremen.de/archiv/Evaluation2003-FB11.htm [Dimensions of Study Quality – Survey by Order of the Dean for Study Affairs, Dr. Thomas Martens, at Faculty 11, Bremen University]

Skaumal, U., Rost, J., Warning-Schröder, H., Raack, N., Martens, T. (2002). Unterricht zu ausgewählten “Syndromen globalen Wandels”: Entwicklung der Materialien und Ergebnisse eines Unterrichtsversuchs. Tagungsband der Jubiläumstagung zum 25jährigen Bestehen der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol, Sept. 2001 in Rendburg
[Instruction to Selected “Syndromes of Global Change”: Development of the Materials and Results of a Teaching Experiment.]

Rost, J., Gresele, C., Martens, T. (2001). Handeln für die Umwelt – Anwendung einer Theorie. Münster: Waxmann.
[Act for the Environment – Application of a Theory.]

Martens, T. & Rost, J. (2000). Strategies for Environmental Education Based on an Integrated Action Model. In T. Bialecki, J. Farys, S. Czepita & M. Golebiowski (Eds.), The Second Scientific Conference Environmental Eduation: Human Being in Environment. Szczecin: Uniwersytet Szczecinski.

Martens, T., Gresele, C. & Rost, J. (2000). The Cognitive and Affective Components of Responsible Environmental Behavior. In H. Bayrhuber & J. Mayer (Eds.), The State of the Art of Empirical Research on Environmental Education. Münster: Waxman.

Martens, T. (1999). Kognitive und affektive Bedingungen von Umwelthandeln. Berlin: dissertation.de.
[Cognitive and Affective Factors of Environmental Action] (PDF)

Martens, T. & Rost, J. (1998). Der Zusammenhang von wahrgenommener Bedrohung durch Umweltgefahren und der Ausbildung von Handlungsintentionen. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 45, 4, 345 – 364. [The Relationship Between the Perceived Threat by Environmental Danger and the Formation of Action Intentions] (link)

Martens, T., Rost, J. & Gresele, C. (1997). Identifikation von kognitiven Faktoren des Umwelthan-delns. In: R. Kaufmann-Hayos, R. Defila und M. Flury (Hrsg.), Umweltbildung in Schule und Hochschule, IKAÖ; Universität Bern. [Cognitive Factors of Environmental Action]

Dempsey, R., Gresele, C., Bögeholz, S., Bolscho, D., Martens, Th., Mayer, J., Rode, H., Rost, J. (1997). Empirical Studies on Environmental Education in Germany: Contributions of the Institute for Science Education. Research in Science Education, 28, 2, 259-279.