Kongresse

 

Conferences  (Chair)

International Conference on Motivation (Head of International Scientific Board) Helsinki 12. – 14. 6. 2014 International Conference on Motivation 2014
International Summer School on Motivation & Emotion“ 2014 Espoo, Finland 9. – 11. 6. 2014 International Summer School on Motivation & Emotion 2014
International Conference on Motivation (Chair) Frankfurt 28. – 30. 8. 2012 International Conference on Motivation 2012
International Summer School on Motivation & Emotion“ 2012 Frankfurt 28. – 30. 8. 2012 International Summer School on Motivation & Emotion 2012

Symposia  (Chair/Organizer)

Invited Symposium: New theories for motivation and learning (Organizer) Limassol 25. – 29. 8. 2015 EARLI 2015
Heterogeneity of Learning Motivation Limassol 25. – 29. 8. 2015 EARLI 2015
Motivation for Learning at University Helsinki 12. – 14. 6. 2014 International Conference on Motivation 2014
Academic Amotivation: Why Don’t Students Study? München 27. – 31. 8. 2013 EARLI Conference 2013
Theoretical Challenges for Motivational Regulation: Action-Related Considerations Revisited München 27. – 31. 8. 2013 EARLI Conference 2013
Motivationale Regulation des Lernens Bielefeldt 23. – 27. 9. 2012 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie
Why Don’t Students Study? Frankfurt 28. – 30. 8. 2012 International Conference on Motivation 2012
Theoretical Challenges for Motivational Regulation: Action-Related Considerations Revisited Frankfurt 28. – 30. 8. 2012 International Conference on Motivation 2012
Konsequenzen für die Gestaltung von Lehr- und Lernprozessen unter besonderer Berücksichtigung von kognitiver, affektiver und motivationaler Regulation Osnabrück 12. – 14. 3. 2012 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften
Motivationale Regulation des Lernens Erfurt 14. – 16. 9. 2011 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPS
Motivationale Regulation des Lernens: Theorie – Messung – Förderung
Bremen
26. – 30. 9. 2010
Kongress der deutschen Gesellschaft für Psychologie
Effectiveness and effects of interventions in environmental psychology
Oslo
7. – 10. 7. 2009
European Congress of Psychology
Recent Developments in Computer-Based Assessment: Chances for the Measurement of Competence.
Potsdam
27. – 29. 8. 2008
Earli / Nothumbria Assessment Conference
Intentions for Sustainable Behavior.
Rom
28. 7. – 1. 8. 2008
Developments in Computer Based Assessment: Implications for Competence
Assessment
Berlin
20. – 25. 7. 2008
International Congress of Psychology

Conference Contributions

Transitions at University from a Motivational Perspective: Exploring the Heterogeneity of Learning Processes Amsterdam 13. – 15. 7. 2016 The Higher Education Conference
Ist Lernerfolg messbar? (Invited Talk) Wien 25. – 29. 8. 2015 3. AQ Austria Jahrestagung 2015
Towards an integrated model of learning and action (Invited SIG Symposium) Limassol 25. – 29. 8. 2015 EARLI 2015
Different Pathways of Learning at University: Exploring the Heterogeneity of Motivational Processes Limassol 25. – 29. 8. 2015 EARLI 2015
Frontline Learning Research Panel Discussion Limassol 25. – 29. 8. 2015 EARLI 2015
Foundations of Self-Regulated Learning: Processes of Motivational Regulation Kiel 20. – 24. 8. 2015 Eighth SELF Biennial International Conference
Zur Heterogenität der Lernmotivation im Studium Bochum 11. – 13. 3. 2015 GEPF
Wie entsteht Motivation? (Invited Talk) München 3. – 5. 2. 2015 BBJH-Fachtgung 2015
Motivation beim Lernen an der Hochschule und Heterogenität Hamburg 15. – 17. 9. 2014 AEPF
Motivationsprozesse im Jugend- und Erwachsenenalter (Invited Talk) Nürnberg 14. 11. 2014 Ausbildungskonferenz
Erstellen computerbasierter Items mit dem CBA ItemBuilder – Product Presentation (First Author C. Hahnel) Bochum 21.–25. September 2014 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie
Die Workload im Bachelor und andere Prädiktoren für Studienerfolg. (First Author R. Schulmeister) Frankfurt 3. – 5. 3. 2014 Zweite Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung
Zur theoretischen Fundierung der motivationalen Regulation: das Integriertes Lern- und Handlungsmodell Frankfurt 3. – 5. 3. 2014 Zweite Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung
Zum Zusammenhang von Struktur und Modellierung beruflicher Kompetenzen: das Beispiel KOMET. (Invited Talk) Karlsruhe 24. – 25. 10. 2013 Entwickeln und Messen beruflicher Kompetenz. Bilanz und Perspektiven der Forschung im COMET-Forschungsnetzwerk.
Academic Motivation and Amotivation: the Interplay of Time Investment and Motivational Regulation München 27. – 31. 8. 2013 EARLI Conference 2013
Theoretical Challenges of Motivational Regulation: Towards a Unifying Theory of Learning and Action München 27. – 31. 8. 2013 EARLI Conference 2013
Promoting motivational awareness in small group collaborative learning (Erstautorin: Remesal, A) München 27. – 31. 8. 2013 EARLI Conference 2013
Types of Motivational Regulation in Higher Education Based on an Integrated Model of Learning and Action. Billund 18. – 20. 6. 2013 Education, Learning Styles, Individual differences Network – International Conference 2013
Prozesse der motivationalen Regulation von Lerngruppen im Hochschulkontext Bielefeldt 23. – 27. 9. 2012 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für
Psychologie
Academic Motivation and Amotivation: the Interplay of Time Investment and Motivational Regulation Frankfurt 28. – 30. 8. 2012 International Conference on Motivation 2012
Towards a Common Theoretical Base for Motivational
Regulation: an Integrated Model of Learning and Action
Frankfurt 28. – 30. 8. 2012 International Conference on Motivation 2012
Motivationale Selbst- und Koregulationsprozesse in Lerngruppen Osnabrück 12. – 14. 3. 2012 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften
Motivationale Regulation des Lernens Erfurt 14. – 16. 9. 2011 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPS
Using mixture distribution models for analyzing longitudinal data: towards a typology of aggressive behavior and social competencies Riezlern 20. – 25. 3. 2011 Methoden der empirischen Bildungsforschung
Lernen in Gruppen: Perspektiven für die Selbst- und Koregulation der Motivation
Bremen
26. – 30. 9. 2010
47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie
Towards an Understanding of Motivational Coregulation in Learning Groups.
Porto
2. – 4. 9. 2010
12th International Conference on Motivation
Increasing Intrinsic Motivation in CSCL: a Monitoring Instrument for Motivational Coregulation.
Amsterdam
16. – 17. 12. 2009
The 2nd S-ICT Conference: “Student Mobility and ICT: Dimensions of transition”.
Test-Taking Motivation: Aspects of Complex Computerized Stimuli.
Amsterdam
25. – 29. 8. 2009
EARLI – 13th Biennial Conference
Flood risk communication in coastal cities: Taking the heterogeneity of citizens into account.
Zürich
6. – 9. 9. 2009
8th Biennial Conference on Environmental Psychology
Between scientific policy advising and individual action: an intervention on flood risk communication in a coastal city.
Olso
7. – 10. 7. 2009
Integrating Motivation in eLearning: a Monitoring Instrument for Supporting Motivational Self- and Coregulation in Learning Groups.
Plymouth
22. – 24. 4. 2009
Plymouth e-Learning Conference. Boundary Changes: Redefining Learning Spaces.
Bedingungen für die Motivation zur Testbearbeitung: Aspekte von komplexen computerbasierten Stimuli.
Riezlern
22. 3. – 26. 3. 2009
Methoden der empirischen Bildungsforschung
Motivationale Aspects of Complex Item Formats.
Potsdam
27. – 29. 8. 2008
Earli / Nothumbria Assessment Conference
Zum Zusammenhang von Struktur und Modellierung beruflicher Kompetenzen.
Kiel
25. – 27. 8. 2008
AEPF
Identification of Motivational, Intentional and Volitional Patterns: Suggestions for Environmental Information Strategies.
Rom
28. 7. – 1. 8. 2008
International Association for People-Environment-Studies
Implementing an Online Monitoring Instrument for Supporting Motivated Learning in Groups: Experiences from German and Dutch Social Science Students.
Berlin
20. – 25. 7. 2008
International Congress of Psychology
Unterstützung der intrinsischen Motivation beim Lernen von Methodenlehre in Gruppen mitHilfe von Online-Monitoring.
Frankfurt am Main
2. – 3. 5. 2008
Computer Based Assessment in der Bildungsforschung: Motivationale Aspekte komplexer Itemformate.
Riezlern
30. 3. – 4. 4. 2008
Methoden der empirischen Bildungsforschung
Psychometrische Modellierung der Erfassung beruflicher Kompetenzen.
Nürnberg
12. – 14. 3. 2008
Forschungsreferat: Tailoring Information Based on Action Types: an Information System for High Water.
Bayreuth
9. – 12. 9. 2007
Environmental Psychology Conference 2007
Changing Motivational Orientation in Group Learning for Statistics Education: Experiences from German and Dutch Social Science Students.
Budapest
28.8. – 1. 9. 2007
Risikowahrnehmung, Umwelthandeln und maßgeschneiderte Informationen.
Bremen
23. 5. 2007
Kolloquium “Hochwasser- und Küstenschutz vor dem Hintergrund von Klimawandel und Individualisiserung”
Ein Instrument für die Erfassung und das Monitoring der motivationalen Selbst- und Koregulationsprozesse in Arbeitsgruppen über die Zeit.
Riezlern
17. – 24. 2. 2007
Kolloquium “Methoden der empirischen Bildungsforschung”
Forschungsrefererat: Schutzmotivation und Hochwasserrisiko: die Identifikation von Subpopulationen als Grundlage für maßgeschneiderte Informationen.
Nürnberg
17.-21.9.2006
45. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie
Monitoring Students’ Psychological Needs as an Instrument for Supporting Motivational Self-Regulation.
Landau
28. – 30. 9. 2006
International Conference on Motivation
Effects of Climate Change on High Water: Coping and Tailored Risk  ommunication
Athen
16.- 21.7.2006
26th International Congress of Applied Psychology
Positionsreferat: Psychologische Aspekte der Handlungsmotivation: Von der Risikowahrnehmung zur Schutzhandlung.
Bremen
30. 6. 2006
Kolloquium „Vom Verstehen zum Handeln“
Prototypische Lernszenarien als Bindeglieder zwischen Fachdidaktik und technischem Medieneinsatz
Frankfurt am Main
26. – 27. 5. 2006
Identification of Motivational, Intentional and Volitional Patterns: Implications for Learning Achievement and Self Regulation Strategies.
San Francisco
7. 4. – 11. 4. 2006
Monitoring und grafisches Feedback im kooperativen Lernszenario: Effekte auf Motivation und Interesse.
Halle
26. 9. – 28. 9. 2005
Tailoring messages about high water risks based on typical intention formation processes.
Bochum
19. – 21. 9. 2005
Monitoring students’ psychological needs, interest and volition over time in a collaborative learning environment.
Nicosia, Cyprus
23. – 27. 8. 2005
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI): 11th Biennial Conference
Self-determination Theory and Cooperative Learning: Implications for the Jigsaw Method.
Lissabon
30. 9. – 2. 10. 2004
9th International Conference on Motivation
Motivations- und Selbstregulationsprozesse beim Lernen von Statistik.
Göttingen
26. – 29. 9. 2004
44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie
Handlungsregulation und Ungewissheit bei Tumorpatienten (First Author: N. Klene).
Göttingen
26. – 29. 9. 2004
44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie
Kooperatives Lernen: Effekte von Lernstil, Ungewissheitsorientierung und Lernszenario.
Nürnberg
20. – 22. 9. 2004
65. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung
(AEPF)
Die „dialogische Evaluation“ als Instrument zur Qualitätssicherung in der Lehre.
Trier
20. – 21. 5. 2004
5. Fachtagung für Psychologiedidaktik und Evaluation
Purchasing Ecologically Produced Electricity: Motives, Intentions and Barriers.
Eindhoven
31. 8. – 3. 9. 2003
5th Biennial Conference on Environmental Psychology [5. Konferenz der Fachgruppe Umweltpsychologie der deutschen Gesellschaft für Psychologie]
Kommunikative Strategien für Umweltkampagnen.
Bremen
3. April 2003
Klimaschutz fördern – vom Wissen zum Handeln Bremer Akteure tauschen sich aus.
Situation, Intention oder Volition – was erleichtert die Durchführung schwieriger Umwelthandlungen?
Berlin
22. – 26. 9. 2002
Kongress der deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGP)
Handlungsprozess-modelle als Ausgangspunkt für die Entwicklung von Interventionsstrategien für die Förderung umweltgerechten Handelns am Beispiel eines Schulversuchs.
Kassel
20. – 23. 9. 2001
Strategies for Environmental Education based on the Action Generating Process.
Seattle
10. – 14. 4. 2001
Explaining and Modifying Environmental Behavior – Results of a Multidisciplinary Work Group (First Presenter: Ellen Matthies, Bochum).
Freiburg
16. – 18. 11. 2000
Final Colloquium of the priority program “Human Dimensions of Global Change” run by the German Science Foundation (DFG)
Understanding Responsible Environmental Behavior: Integration of Cognitive, Social and Volitional Factors.
Stockholm
23. – 28. 7. 2000
International Congress for Psychology
Integrierende Ansätze zur Modellierung von Umwelthandeln und validierende Ergebnisse.
Magdeburg
26. – 28. 9. 1999
Motives for Responsible Environmental Behavior: Environmental Threats and Social Needs.
Kiel
31. 8. – 4. 9. 1999
European Science Education Research Association.
The cognitive and affective components of responsible environmental
behavior.
Brüssel
6. – 8. 1. 1999
EU-Conference “The state of the art of empirical research on environmental education”
Ist umweltrelevantes Verhalten durch die subjektive Wahrnehmung einer Bedrohung motiviert?
Dresden
27. 9. – 1. 10. 1998
Kongress der deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS)
Improving the Prediction of Responsible Environmental Behavior: Some Suggestions
San Diego
13. – 17. 4. 1998